Brf Soluret sköts av olika förvaltare:
Nabo förvaltar den ekonomiska delen.
Hit kan medlemmarna vända sig vid frågor om boendefrågor och parkeringsfrågor. (Tex avgifter, hyror, parkeringsköer, köp och sälj av lägenhet mm)
HSB förvaltar fastigheterna, vår mark och grönområden.
Hit kan boende vända sig för frågor om felanmälningar, störningsärenden och markärenden.
Organisationsnummer
Org-nr: 769620-1313
Felanmälan
HSB sköter fastighetsservicen i vår bostadsrättsförening.
Nedan finner du viktiga telefonnummer till HSB Stockholm.
Välkommen att kontakta dem om du har frågor eller funderingar!
HSB Kund- och Medlemsservice 010- 442 11 00
Öppettider
Mån-Ons 08:00-16:30
Tor 08:00-18:00
Fre 08:00-16:30
Jour 08- 695 00 00
Felanmälan via webb (klicka på länken): https://www.hsb.se/stockholm/om-hsb/kontakt/felanmalan-info/
Fel i lägenheten:
Uppstår fel i lägenheten kontaktar du Kund- och Medlemsservice. När de mottagit din felanmälan kontaktas en fastighetsskötare som hjälper till att åtgärda felet. Åtgärd av fel faktureras enligt ansvarsfördelningen i bostadsrättsföreningens stadgar. Dvs. bostadsrättshavaren ansvarar och bekostar åtgärder för underhåll och reparationer av lägenheten. Föreningen ansvarar för huset och föreningens fasta egendom.
Fel i fastigheterna och allmänna utrymmen:
Upptäcker du fel i fastigheten, t.ex. avloppsstopp, elfel eller trasiga lampor i trapphus, gör du en felanmälan via webben eller Kund- och Medlemsservice.
Akuta fel:
Uppstår en akut situation kan du nå HSB efter kontorstid via Jouren Securitas (08-695 00 00)
Frågor om boendet eller förvaltningen:
Kund- och Medlemsservice hjälper till med alla typer av boendefrågor. Det kan exempelvis röra sig om störande grannar, klagomål eller vattenskador.
Boendefrågor
Föreningen har sin ekonomiska förvaltning hos Nabo.
Vänd er till dem för för frågor ang boende, parkering, förråd, frågor om köp och sälj av lägenhet mm
Nabo Kund- och Medlemsservice: 010 288 00 13
Avgift och hyra: 010- 288 00 27
Mail: boende@nabo.se
Ni kan även logga in på er sida på: https://portal.nabo.se , med BankID och skapa ett ärende där.
För att ställa dig i kö till parkering eller extraförråd anmäler du dig via Nabo:
https://portal.nabo.se
Eller kontakta Nabo direkt på:
Telefonnummer: 010 288 00 13
Mail: boende@nabo.se
Pantsättningshandlingar
Alla pantsättninghandlingar i original (nya pantsättningar i 2 ex inkl svarskuvert eller
avnoteringar) skall omedelbart, enligt bestämmelser i Bostadsrättslagen, tillsändas:
Brf Soluret
NABO 16337, FE 617
107 76 Stockholm
Märk kuvertet ”Panthandlingar”.
Förvaltaren ansvarar sedan för notering i lägenhetsförteckning samt inskick till kreditinstitut.
Överlåtelseavtal och upplåtelseavtal
Överlåtelseavtal och upplåtelseavtal, inkl bekräftelse på godkänt medlemskap,
skall omedelbart, enligt bestämmelser i Bostadsrättslagen, tillsändas:
Brf Soluret
NABO 16337, FE 617
107 76 Stockholm
Märk kuvertet ”Överlåtelseavtal / Upplåtelseavtal”.
Förvaltaren ansvarar sedan för notering i lägenhetsförteckning.
Stambyte
Föreningen utförde stambyte på samtliga köks och badrumsstammar 2021-2022. Samtliga badrum totalrenoverades samtidigt.
Klicka på länken för mer information: Medlemsinfo ang stambyte
Renovering eller avflyttning
Före renovering eller avflyttning måste en renoveringssyn eller avflyttningssyn bokas via
HSB. Det är obligatoriskt!
Föreningen står för kostnaden för själva synen, sedan får den boende stå för eventuella åtgärder som kan tillkomma.
Detta är för att trygga föreningen för renoveringar som kan skada fastigheten, och förorsaka alla medlemmar stora kostnader.
Kontakta HSB för bokning:
Vardagar 08:00-16:30 , 010- 442 11 00
Mail: www.hsb.se/stockholm
Säkerhet
Alla lägenheter ska utrustas med:
– Brandvarnare.
– Diskmaskinsunderlägg, om diskmaskin finns.
– Kyl- och frysunderlägg.
– Diskbänksinsats, droppskydd.
Klicka här för att komma till en av många återförsäljare av dessa tillbehör.
Försäkring
Föreningen är fullvärdesförsäkrad i IF.
I försäkringen ingår ett gemensamt bostadsrättstillägg avseende samtliga medlemmars underhållsansvar för lägenheternas inre i händelse av skada, samt styrelseansvarsförsäkring.
Respektive medlem ansvarar för att teckna hemförsäkring i övrigt avseende lösöre och övriga tilläggsförsäkringar enligt egen bedömning.
Skadedjursförsäkring
I föreningens försäkring ingår även en skadedjursförsäkring, hos Anticimex.
Däckförråd
Det är förbjudet att förvara bildäck i lägenhet och lägenhets/källarförråd i denna förening.
Vill du ställa in dina däck i föreningens däckförråd så kontaktar du styrelsen.
Det kan vara väntetid i upp till en vecka för att ställa in eller hämta ut däck.
Mail: info@brfsoluret.se
Porttelefon
För att ändra nummer i porttelefonenen, klicka här för instruktioner.
Användarmanual, klicka här.
Nycklar
Vi har nyckelbrickor för att komma in i porten.
Brickor numrerade 1 och 2 går även till grovsoprummet under vissa tider, och till tvättstugan för inpassage och bokning av denna.
Behöver du brickor till porten, tvättstugan, nycklar till garage, bommen eller till de rum för barnvagnar och cyklar som finns utanför din port, ta med senaste hyres-/avgiftsavin och din legitimation till
Brandbergens Låshörna, 08-777 11 11, Du kvitterar ut nycklar och lämnar även nycklar åter på samma plats. Nycklar mot avgift betalas på Låshörnan.
Hushållssopor
Hushållssopor kastas i sopskåpen som är placerade utanför respektive gård.
Gröna luckor= Hushållssopor.
Röda luckor = Matavfall (se skyltning)
Grovsoprummet
Grovsoprummet ligger bredvid grovtvättstugan i ett av de röda husen.
Grovsoprummet är öppet för grovsopor, elavfall, ljuskällor och små batterier, första onsdagen i månaden mellan klockan 18:00 och 20:00 (se skyltning på dörren till grovsoprummet) Öppnas med nyckelbrickan 1 & 2, som går till din port.
Obs! Målarfärg, glas och skrymmande (stora) föremål får inte lämnas i grovsoprummet utan lämnas in på återvinningscentralen i Jordbro.
Skaffa SRV-kortet kostnadsfritt via www.srv-atervinning.se eller ring dem på tel. 0200-26 46 00.
Grovsopor får inte ställas utanför sopskåpen för hushållssopor!
Vid nedskräpning debiteras den boende 1000kr.
Felparkering
P-Service är parkeringsbolaget ni ska kontakta vid felparkering mm
Tel: 0771-77 11 00
Uteplats för boende på bottenplanet
Boende på bottenplanet kan få nyttja en del av marken utanför sin balkong, för det krävs att ett nyttjanderättsavtal tecknas med föreningen.
Klicka på länken för att öppna: Nyttjanderättsavtalet
Störningsärenden
Störningsjouren Bevakningsassistans
Tel: 08-551 188 80
Bredband
Alla lägenheter är fiberanslutna via Ownit.
Bredband med en hastighet på 1000/1000 Mbit/sekund ingår.
Ownit kan även leverera E-Post, TV och Telefoni via avtalade priser.
Du beställer extratjänster eller snabbare bredband hos Ownit.
Grannsamverkan
Vid pågående inbrott ringer ni: 112
Har du tips kan du mejla grannsamverkansgruppen på:
Mail: vallagrannsamverkan@hotmail.com
Tvättstugor
Det finns två tvättstugor på respektive gård.
Det finns två tvättmaskiner, en torktumlare och ett torkskåp i vardera tvättstuga.
Grovtvättstugan ligger i ett av de röda husen, bredvid föreningshuset på Vallavägen 87A.
Här finns en stor tvättmaskin och en vanlig tvättmaskin, en torktumlare, ett torkskåp och en mangel.
Från och med 1/1 2023 tas en avgift per tvättpass, 40kr/pass.
Avgiften summeras och läggs på avin för årsavgiften/hyran.
- Boka via internet genom att klicka här: Boka
- Instruktioner för hur du bokar tvättstuga online:
(observera att sidan du ska logga in på är solutet.safe-host.se/aptusportal )
https://docs.google.com/document/d/17SFIm4A1DSX4kWsAKpQl9fEcvdJtc4dmNsJcVg2xYdc/edit?usp=sharing - Du kan även boka via app:
1. Ladda ner appen
För iOS:
http://itunes.apple.com/se/app/bokning/id380639000?mt=8&uo=4 1b.
För Android:
https://play.google.com/store/apps/details?id=se.aptus.android.booking&hl=en
2. Ange adress:
https://soluret.safe-host.se/bookingservice/bookingservice.svc/
3. Ange användarnamn: (lägenhetsnr, 001-179)
samma som i webbläsaren/aptusportal
4. Ange lösenord: (får ni av styrelsen)
samma som i webbläsaren/aptusportal
Trivselregler
Balkonger och uteplatser
- Visa dina grannar hänsyn genom att inte kasta ut föremål från balkongen.
- Det är förbjudet att skräpa ner och kasta ut tex cigarettfimpar och snus från balkongen.
- Det är inte tillåtet att skaka eller hänga ut tex mattor på balkongräcket. Det finns mattställ på området (nära lekplatsen).
- Du får inte använda kolgrill eller gasolgrill. Elgrill är tillåtet men tänk på säkerheten.
- Rök helst inte på balkongerna/uteplatserna då röken kan besvära dina grannar.
- Rökning är självklart förbjudet; i och utanför porten, i och utanför tvättstugorna, vid lekplatsen och utanför entrén till Valla Livs.
- Du får inte montera parabolantenner i fasaden och de får inte sticka ut utanför räcket.
- Du får inte mata fåglar från balkongen eller inom föreningens område, pga att det drar till sig skadedjur som tex råttor.
Din bostad
- Ska du ha fest, låt dina grannar få veta det i förväg genom t.ex. ett anslag i trapphuset. Då kan du undvika att tillställningen påverkar dina grannar negativt och de får en möjlighet att kontakta dig om de blir störda. Ringer de Störningsjouren och det blir en ”konstaterad störning” så får du som boende betala utryckningen.
- Vid all renovering ska tillstånd sökas hos styrelsen innan den påbörjas. En renoveringssyn ska bokas hos HSB innan renoveringen påbörjas. Renoveringen ska även aviseras i porten. Renoveringen får endast ske dagtid. Ingen bilning eller fräsning får ske på lördag, söndag eller röd dag. För mer information; se https://www.brfsoluret.se/Dokument/Viktig_information/Renoveringar%20Regler.pdf
- Ska du göra renoveringar gällande vatten och avlopp ska de godkännas av styrelsen. Endast HSB tillåts stänga av vattnet.
- Vid renovering är det obligatoriskt att boka en renoveringssyn hos HSB.
- Vid avflytt är det obligatoriskt att boka en avflyttningssyn hos HSB.
Trapphusen
- Fel i trapphuset ska felanmälas till HSB.
- Du får inte förvara föremål eller dörrmattor i trapphuset. För cyklar och barnvagnar finns särskilda utrymmen.
- Tänk på att ljud i trapphuset kan vara störande. Kommer du hem sent så visa hänsyn.
- Det är förbjudet att ställa ut sopor och annat avfall/skräp i trapphuset.
- Kontrollera att porten stängs när du går in. Om det är fel på porten så ska du felanmäla det.
- Släpp inte in obehöriga i trapphusen.
- Det är inte tillåtet att ställa upp portarna.
Förråden
- Du får inte förvara vad som helst i ditt förråd. Ätbart, mopeder, däck och bensin får inte förvaras i förrådet. (Det finns ett separat däckförråd)
- Du får inte placera föremål utanför ditt förråd. Dessa utrymmen är allmän plats och ska inte användas som förvaringsutrymme.
- Det finns extraförråd att hyra vid intresse.
Tvättstugorna
- Om du upptäcker ett fel i någon tvättstuga ska du anmäla det till felanmälan. Anmäl även om städmaterial saknas eller inte fungerar.
- Tvättstugan ska städas efter användning. Om något gått sönder eller fungerat dåligt under din tvättid ska detta felanmälas.
Grovsoprummet
- Grovsoprummet är öppet för brännbart avfall, elektronikskrot, ljuskällor och små batterier, första onsdagen i månaden mellan klockan 18:00 och 20:00 (se skyltning på dörren till grovsoprummet) Du öppnar själv dörren med din nyckelbricka.
- Obs! Målarfärg, glas och skrymmande föremål får inte lämnas i grovsoprummet utan lämnas in på återvinningscentralen i Jordbro. Skaffa SRV-kortet kostnadsfritt via www.srv-atervinning.se eller ring dem på tel. 0200-26 46 00.
Gårdarna
- Du får inte parkera inne på gårdarna utan bara stå där vid in- och urlastning.
- I vändplanen utanför gårdarna får man bara stanna för av- och påstigning. Det gäller parkeringsförbud där.
- Gårdsplanen utanför föreningshuset är ingen parkering. Respektera detta!
- Använd papperskorgarna. (Hushållssopor kastas i sophusen, inte i papperskorgarna ute på gården)
Sopkärlen
- Sopkärlen är endast till för hushållssopor.
- Matavfall sorteras separat. Kastas i separata kärl.
- Stäng luckorna ordentligt efter dig.
- Låt inga sopor stå utanför, då får vi råttor i området!
- Grovsopor kan slängas i grovsoprummet.
- Källsortering finns vid Ica Nära på Sleipnervägen och på Tuvvägens infart.