Senaste Nytt

Här kan du se vad som händer i föreningen just nu.

Varmvattenavstängning

Fredagen den 6 mars
Klockan 08:00-12:00

Stängs varmvattnet av till samtliga lägenheter för underhållsarbete.

Håll kranar stängda, en glömd kran kan innebära vattenskada!

PG Hiss och Fastighet / Styrelsen

Medlemsblad v10, 2020

  • Vi har en ny förvaltare på HSB: David Haeger som vi välkomnar.
    Han kan nås på:
    Mail: david.haeger@hsb.se
    tel: 010- 442 10 00

  • Kivra: Fungerar ej att betala via Kivra just nu, men HSB arbetar på att lösa detta.

  • Brandinspektion är genomförd, och vi är godkända. Tänk på att ej förvara saker i trapphusen då det kan innebära brandfara. Tex barnvagnar.

  • Motioner till årsstämman ska vara styrelsen tillhanda senast 31/3.

  • Grovstädning i cykel- och barnvagnsutrymmen, kommer att genomföras. Vi återkommer med datum för detta.

  • Vi har råttor i området. Se till att vi ej matar dem i onödan i form av fågelmat, ris, bröd mm. Kasta inte hushållssoppåsar i papperskorgarna ute i området eller bredvid sopskåpen. De ska kastas i sopskåpen! Stäng luckorna på sopskåpen efter er!

  • Grovsoporna har öppet varannan onsdag 18:00-20:00. Det står ofta grovsopor utanför dörren till grovsoprummet och bredvid sopskåpen för hushållssoporna.
    Det som står utanför/på fel plats omhändertas inte av sopgubbarna. Vi får istället en straffavgift för att plocka undan det vid senare tillfälle. Så kasta era grovsopor i grovsoprummet när det har öppet. SRV i Jordbro tar även emot grovsopor.
    Ser ni en granne som ställer sopor på fel plats så ge dem gärna rätt information. Det här är något som kostar alla medlemmar pengar.

  • Bommarna till gårdarna står ofta öppna, så vi önskar att alla hjälps åt att hålla dem stängda. Parkera inte på gräsytorna, de förstörs och behöver anläggas om, vilket kostar föreningen/alla medlemmar pengar.

  • Parkeringsförbud i området. Behöver du åka in på gården för att lämna eller hämta varor, tänk på att du endast har 6 minuter på dig att komma ner till bilen igen.
    Detta är ändrat från 10 minuter till 6 minuter då det ofta står felparkerade bilar i området under långa tider.

  • Hemsidan håller på att få en ansiktslyftning. Den är under bearbetning.
    Vi hoppas den ska bli enklare att navigera på.

Med varma hälsningar Styrelsen

Porttelefoner

Vi har nu uppgraderat den bakomliggande tekniken bakom porttelefonerna, från koppartelefoni till IP-telefoni. Det innebär besparingar på några hundralappar varje månad, framför allt när telefonoperatörerna höjer priserna på den gamla koppartelefonin med tiden, i takt med att kunderna lämnar. 

I praktiken innebär det inga förändringar för oss boende, bortsett från att porttelefonerna kommer att ringa er från nya telefonnummer. Ni öppnar genom att trycka på 5 som vanligt.

Numret beror på vilken port ni bor i. Se nedan lista för att se ert porttelefonnummer. Spara med fördel ner det i telefonen för att veta när någon vill komma in och när det är ett okänt nummer som ringer!

Som allt nytt så kan det förekomma en del ”barnsjukdommar” som innebär lite strul i början, vilket vi haft de senaste dagarna. Nu hoppas vi dock att allt ska fungera som vanligt igen.

Nedan följer en lista på de nya uppringande telefonnumren:

Vallavägen 75-850812131609
Vallavägen 63-730812133587
Vallavägen 87-970812137723
Vallavägen 99-1090812139201

Akut vattenläcka

2020-02-21 kl 13:00

Vi har en akut vattenläcka på Vallavägen 63-69. Vattnet måste därför stängas av under reparationen och drabbar tyvärr alla boende i huset.

Vattnet sätts på igen så fort vattenläckan är åtgärdad.

Vi hoppas ni har överseende med detta.

Mvh Styrelsen

Nyttjanderättsavtal

Enligt våra stadgar ska ett nyttjanderättsavtal tecknas mellan föreningen och den boende på markplan för att få nyttja viss del av marken utanför balkongen. § 30 Bostadsrättshavarens ansvar.

Nyttjanderättsavtalet finns nu att tillgå på hemsidan under
Viktiga dokument -> Nyttjanderättsavtal, uteplats

Medlemsblad Januari

  • Vi vill önska alla boende en god fortsättning på nya året!
  • Besiktningsformulär för balkonginglasningarna finns nu på hemsidan under ”Senaste nytt” att hämta. Senast på tisdag den 28/1 önskar vi få dessa inlämnade.
  • På hemsidan under ”Senaste nytt” finns även information om ersättningen för tidigare balkonginglasningar.
  • Motioner till årsstämman ska vara styrelsen tillhanda senast den 31/3.
  • Arbetet med att ta bort betongfundamenten utanför balkongerna på bottenplanet är i full gång. Det kan medföra vissa störningsmoment som vi hoppas ni har överseende med.
  • Nyttjanderättsavtalet för boende på bottenplanet som vill utnyttja en del av marken utanför sin balkong kommer inom kort.

    Mvh Styrelsen

Besiktning av inglasningar

Besiktningen av balkonginglasningarna sker via stickprover på vissa balkonger. Därför ber vi alla skriva ut och fylla i detta formulär för en självbesiktning av inglasningen av just din balkong.

Ifyllt formulär skickas med fördel via mail till info@brfsoluret.se eller lämnas i brevlådan till föreningslokalen senast tisdag 28:e Januari

Klicka här för formuläret av självbesiktning

Ersättning för tidigare balkonginglasningar

För de bostadsrättsinnehavare som innan balkongrenoveringen redan hade inglasad balkong finns ett styrelsebeslut på att ersätta dessa med en fast ersättning på 5.000kr per lägenhet.

För att kunna ta del av detta måste du kunna uppvisa:

  1. Inglasningsavtal från styrelsen för Brf Soluret.
  2. Bygglov för inglasning.
    (Inglasningsavtal som är skrivna fram t.o.m. september 2016 behöver inte något separat bygglov, då det gällde ett kollektivt bygglov.)

Har man inget avtal eller bygglov, kan vi tyvärr inte betala ut någon ersättning.

Utbetalningen kommer betalas ut i ert personnummer via Swedbank.

Anmäl ditt kontonummer till Swedbanks kontoregister och få din utbetalning direkt till ditt konto från företag, myndigheter och kommuner som betalar ut pengar via Swedbanks utbetalningssystem. Kontot kan du ha i vilken svensk bank som helst, du behöver alltså inte vara kund hos Swedbank. 

Följ denna länk: https://cap3025.itella.se/SwedbankKontoreg/

Annars betalas ersättningen ut via en utbetalningsavi.

Flera har redan skickat in inglasningsavtal och bygglov, men vi saknar personnr till er, så var god och komplettera med det för att erhålla ersättningen.

Observera att ersättning utbetalas fram till april 2020.

För att få ersättningen utbetald vill vi att ni mailar föreningen (info@brfsoluret.se) följande information:

  1. Märk mailet med: Ersättning för tidigare balkonginglasningar
  2. Namn:
  3. Adress:
  4. Telefon:
  5. Personnr (12 siffror):
  6. Brf Solurets lägenhetsnr:
  7. Bifoga 1: Inglasningsavtal
  8. Bifoga 2: Bygglov
    (Fram till sep 2016 gällde ett generellt bygglov, behöver ej uppvisas)

Medlemsblad

  • Grovsoprum: Nya öppettider inför våren 2020 sitter på dörren till grovsoprummet
  • Inglasningarna: Sista huset påbörjas till v.2-3
  • Nyttjanderättsavtal, nedre botten: Vi kommer att upprätta dessa till våren och även påbörja borttagandet av de betongfundament som finns utanför en del uteplatser.
  • Ändring av parkeringar på gårdarna: Tidigare fick man ställa bilen utanför porten för att lämna varor i 11 min, nu är detta ändrat till 6 minuter för att vi har många som står felparkerade ofta och länge. Tänk gärna på att räddningstjänsten kan behöva ha fri framkomlighet om olyckan är framme.
  • 10-årsjubileét: Detta var väldigt trevligt även om deltagandet var lågt. Vi vill passa på att tacka vår egen trubadur Peter Widner som underhöll med bravur, Alla Sundström för ett vackert pianospelande och sist men inte minst Mauritz Henriksson för bildspel som beskrev Brf Solurets första tio år, och även de bilder som beskriver det gamla Handen som inte längre finns. Stort tack till alla som kom och träffades!

    Vi vill tacka för det gångna året och nu ser vi fram emot ljusare tider. Med varma hälsningar från Styrelsen

God jul & gott nytt år

Vi önskar alla våra medlemmar en god jul och ett gott nytt år.

Glöm ej släcka ljusen när ni lämnar rummet.

Kontrollera gärna brandvarnaren så den fungerar.

Grovsoporna har extraöppet på fredag den 27/12 kl18-20, där ni kan kasta bla kartonger och julklapps papper.

Nytt för i år är att raketer med styrpinne är förbjudet.

Tänk på avstånd och säkerhet.

Visa respekt för att djur och människor kan vara rädda för höga ljud och explosioner, så försök att hålla smällandet till nyårsafton runt midnatt.

Självklart städar alla undan skräpet efter sig