Senaste Nytt

Här kan du se vad som händer i föreningen just nu.

Medlemsinfo V2

Stambyte

Byggmästargruppen håller er boende med information löpande under hela projektet, med start inom kort. Alla kommer få en egen inlogg till en portal där all information, tidsplan, beställning och uppdateringar presenteras.

Grovsoprummet

Grovsoprummet är nu öppet varje onsdag mellan kl 18:00-20:00. En batteriholk för små batterier finns nu i grovsoprummet.

Hushållssopor

Fler sopskåp förhushållssopor finns nu på båda gårdarna. Kartonger ska kastas i grovsoporna, då de tar för stor plats. Tryck gärna in påsen så långt det går, det finns mer utrymme längre in. Tömning av hushållssopor sker måndagar och torsdagar.

Matavfallskitt

Ni som inte hämtat kittet för matafallssortering kan göra det onsdagen den 27/1-21 mellan kl 18-20 i föreningslokalen. Påsar finns att hämta i garderoben i bokningsrummet i tvättstugan på gård 2 (Vallavägen 103-105).

Refuger

Några refuger är flyttade för att underlätta snöröjningen.

Vädring

Nu under vintern så är det kallt ute och varmt inne. Därför ber vi er att inte vädra med öppet fönster mer än kortare stunder. Det finns annars risk för skador på fasaden och rör till elementen som i sin tur kan ge vattenskador.

Med önskan om en trevlig vinter, Styrelsen

God Jul och Gott nytt år

Vi önskar er en riktigt God Jul med pepparkakor, julmust och framför allt – Kalle Ankas Jul klockan tre. Ta väl hand om er och håll er friska, krya och glada. Vi önskar er även ett riktigt gott nytt år med mycket glädje och lycka! Ta hand om varandra och er själva!

En liten julhälsning från medlemmar i BRF Soluret:

God Jul

Önskar styrelsen i BRF Soluret

 

Medlemsinfo v52

  • Matavfallssortering, alla matrester ska sorteras ut och kastas i sopkärlen med röda luckor. Övriga hushållssopor kastas som restavfall i sopkärlen med gröna luckor. Många har fortfarande inte hämtat sina påsar och behållare, hör av er till styrelsen så ordnar vi detta. Extra påsar finns att hämta i skåpet i tvättstugans bokningsrum på gård 2, vallavägen 103-105, dit alla har åtkomst. Påsar finns även att hämta gratis på de flesta matbutiker.
  • Stambytet, Idag 22/12 har vi skrivit kontrakt med Byggmästargruppen som vi valt som entreprenör för stambytet. I kontraktet har vi fått in att alla lägenheter i föreningen kommer att ha värmegolv i sina dusch- och badrum som standard, då det hjälper till att transportera bort fukten vilket gör att husen håller sig i bättre skick. Det blir dessutom kallt på golvet med klinkergolv. Entreprenören kommer ut med tidsplan och information om hur det kommer att se ut och hur man kan göra sina val om man vill ha något extra eller annorlunda gjort.
  • Styrelseledamot Monica Falk har valt att avgå från styrelsen, av personliga skäl. Vi tackar henne för hennes tid i styrelsen.
  • Barnvagns- och cykelutrymmen, dessa kommer aviseras med vad som får stå där, allt annat kommer PG att forsla bort. Cyklar ska stå i cykelrummen och inte i barnvagnsrummen osv.
  • Mata ej fåglar inom föreningens område då det drar till sig råttor och andra skadedjur. Gäller även från balkongerna då frön hamnar på marken under.
  • Inbrottsförsök i flera portar, det är viktigt att alla ser till att dessa är stängda och låsta när vi passerar.
  • Grovsoprummet har extra öppet på fredag 25/12 kl:18-20 om ni vill kasta tex kartonger eller julgranar från jul. Kasta inte kartonger och wellpapp i hushållssoporna då kärlen blir överfyllda innan tömning.

Vi vill passa på att tacka för det gångna året och önska alla medlemmar en riktigt God Jul & ett Gott Nytt År!
Styrelsen

Com Hem Underhållsarbete

Com Hem

Com hem kommer utföra ett underhållsarbete mellan 12:00 och 16:30 den 10 Dec 2020 för att förbättra kvaliten i sitt nät. Det kommer därmed vara avbrott på alla kanaler under denna tid i föreningen.

Matavfallssortering

Vi vill även passa på att påminna om att hämta ut sina kitt för matavfallssortering Onsdag 9 Dec eller Torsdag 10 Dec mellan 18 och 20. Viktigt att alla håller avstånd till varandra vid köbildning. Max 2 personer i lokalen samtidigt. Om du är sjuk eller har svårt att röta dig så kan vi lämna kortet utanför er dörr. Maila då info@brfsoluret.se

Hälsningar, Styrelsen

Brandsäkerhet

Decembermörkret är här och många tar fram ljus.

Vi vill därför påminna er om brandsäkerheten:

  • Det är krav på att alla lägenheter har en fungerande brandvarnare
    uppsatt.
  • Batteriet i brandvarnaren bör bytas ut en gång om året, gärna i December.
  • Testa er brandvarnare, helst en gång i månaden.
  • Lämna aldrig ett rum med levande ljus.
  • Var säker på att ni släkt alla levande ljus när ni går och lägger er eller lämnar hemmet.
  • Kasta ljustakar och ljusslingor som har en skada på kabeln.
  • Släck ljusstakar med knappen, inte genom att vrida på ett ljus/lampa.
  • Låt inte tvätt eller diskmaskin vara igång när ingen är hemma.
  • Ladda inte mobilen när ni sover.
  • Dra ur laddsladden när du inte laddar mobilen.
  • Läs gärna bladet “Brandskyddet I din fastighet” nere i porten.

Låt oss alla hjälpas åt för att få ett tryggt boende.

Mys med ljus - men utan brand - Edethus

Hälsningar, Styrelsen

Akut vattenavstängning

Information från Haninge Kommun
2020-11-30 14:45

Vi har en pågående vattenläcka vilket innebär att fastigheter på Vallavägen och Sleipnervägen kan bli utan vatten.
Berörda fastigheter är Sleipnervägen 1-115 (udda nummer) och Vallavägen 1-229 (udda nummer).

Tappställe finns, upprättat söder om garagen vid Vallavägen 61. Medtag eget kärl.

Notera att vattnet efter påsläpp kan innehålla luft eller missfärgningar, spola då kallvatten en stund så försvinner det.

Haninge Kommuns hemsida, klicka här

Inbrottsförsök

Idag har det varit ett inbrottsförsök i föreningen, där tre unga killar med blå munskydd försökte ta sig in i en lägenhet vid gård 2 runt klockan 14.

Det är viktigt att ni inte släpper in någon obehörig i trapphusen. Släpp aldrig in någon ni inte känner igen!! Besökande ska endast släppas in av de individer de besöker. Meddela polisen om ni ser någonting misstänksamt. Om alla följer detta kommer vi alla vara mycket tryggare i våra bostäder.

Hälsningar Styrelsen

Matavfall

Matavfallssortering med start vecka 50.

Brf Soluret kommer att börja med matafallssortering. Det är ett miljövänligt alternativ och ger föreningen en besparing
på ca 54.000 kr per år.

Föreningen kommer att ha

  • 2 st sopskåp/gård som är till för just matavfall.
  • 6st sopskåp/gård för restavfall, dvs övriga hushållssopor.

Styrelsen kommer att dela ut ett kitt

Onsdag (9 Dec) och Torsdag (10 Dec) Vecka 50 mellan kl 18-20. Kommer styrelsen att dela ut ett kitt bestående av:

  • Informationsbroschyr om matafall.
  • Sopkorg för matavfall, ventilerande.
  • Soppåsar avsedda för matavfall.

Alla kommer prickas av, så vi vet att alla hushåll får sitt kitt. Se till att hålla avstånd till varandra, speciellt om det blir kö.

Information angående matafallssortering

  • Matavfall får endast kastas i avsedd papperspåse
  • Övriga sopor får inte blandas med matafallet
  • Det får absolut inte finnas någon plast i matavfallet!
  • Endast matrester, benrester, äggskal, frukt och grönsaker, kaffesump, kaffefilter, tepåsar, hushållspapper och servetter får kastas i matafallspåsen.
  • Detta får INTE kastas i påsen: Plast, jord, kattsand, växter, tobak och tuggummi.
  • Nya påsar kommer delas ut varje år. Påsar finns även att hämta på bla: Ica maxi, Coop forum, Willys och Lidl.
  • Låt matresterna få rinna av innan ni kastar det i påsen och blanda gärna med lite papper så håller sig påsen mer torr.
  • Matavfallet blir biogas och biogödsel som är miljövänligt.

Mer info finns i fliken ”Matsortering”

Medlemsinfo v 46

Avbrott för internet:

OwnIt kommer att genomföra ett planerat arbete i föreningen den 19 november mellan 00:00 och 05:00. Syftet med detta arbete är att uppgradera nätkapaciteten i området. Samtliga tjänster kommer att vara ur funktion under arbetsperioden.

Höjning av avgiften:

From januari 2021 kommer månadsavgiften höjas med 5%. För att täcka upp det kommande stambytet.

Höjning av hyror för bilplatser:

För 2021 kommer månadshyran av bilplatserna höjas till; Garage 600kr, Carport 420kr, Parkeringsplats 240kr.

Stambyte:

Styrelsen och HSB konsulter sammanställer nu offerterna från olika entreprenörer och tittar på vilket företag vi ska välja till stambytet.

Grovsoprummet:

Grovsoprummet är nu öppet varje onsdag mellan kl 18:00-20:00. Ställ inte sopor utanför dörren, ingen vill städa efter dig. En batteriholk är beställd till grovsoprummet, kommer v 50. Där kan ni lämna era gamla små batterier. Bilbatterier får inte lämnas i grovsoprummet! Se gärna skyltningen om vad som får och inte får lämnas i grovsoprummet. Tack på förhand!

Hushållssopor:

Ställ inte sopor utanför sopskåpen!!! Sophämtarna tar inte de sopor som är utanför sophusen, utan vi får beställa extra städning som kostar föreningen massor av pengar varje år! Styrelsen tittar just nu över möjligheten för matafallssortering för våra hushållssopor, med miljö och kostnadsbesparing.

Extrastämma:

Pga rådande pandemi kommer vi att skjuta på extrastämman angående vårt medlemskap i HSB till våren.

Hissarna:

9 st hissar behöver byta kedjor och dylikt. Berörda portar får mer information uppsatt i trapphusen. Hissarna beräknas stå still 1dag vid reparationen.

Frysar i förrådsutrymmen:

Det har framkommit att det står frysar i drift i vissa förrådsutrymmen. Vi behöver nu se över i vilka förråd det finns kylar/frysar, då elen är kopplad mot trapphusen och elkostnaden går på föreningens el, även hur brandsäkerheten ser ut.

Däckförråd:

Maila styrelsen i god tid och boka en tid när ni vill hämta och/eller lämna in era däck.

Barnvagnsutrymmen:

Se till att alla dörrar är ordentligt stängda då det har förekommit stöld av barnvagn i området. Ha gärna lås på vagnen.

Målning av bollplank:

Målning kommer att ske till våren då vädret ej tillåter detta just nu.

Med önskan om en trevlig höst
Styrelsen

Däckförråd

Det är av brandsäkerhetsskäl förbjudet att förvara bildäck i föreningens källarförråd och övriga förråd.

Föreningen erbjuder alla medlemmar gratis förvaring i ett förråd där bildäck är godkända för förvaring.

Ägaren till däcken måste själv ha en försäkring som täcker stöld och skada.

Kontakta styrelsen via mail (info@brfsoluret.se) om ni vill förvara era däck i däckförrådet.

För er som förvarar era däck där ber vi er ha överseende med att hämta och lämna era däck.
Styrelsen försöker läsa mailen en gång i veckan, så planera i god tid innan ni vill hämta däcken.
– Boka en dag och tid via mailen, för hämtning och boka en ny tid för lämning.
Vi i styrelsen är ganska flexibla med tider, men behöver ha lite framförhållning då vi gör detta på vår fritid.

Vill ni ha tillgång till era däck snabbare så finns det däckhotell på de flesta däckfirmor, där man kan förvara sina däck mot en kostnad.

Mvh Styrelsen