Senaste Nytt

Här kan du se vad som händer i föreningen just nu.

Brandsäkerhet

Decembermörkret är här och många tar fram ljus.

Vi vill därför påminna er om brandsäkerheten:

  • Det är krav på att alla lägenheter har en fungerande brandvarnare
    uppsatt.
  • Batteriet i brandvarnaren bör bytas ut en gång om året, gärna i December.
  • Testa er brandvarnare, helst en gång i månaden.
  • Lämna aldrig ett rum med levande ljus.
  • Var säker på att ni släkt alla levande ljus när ni går och lägger er eller lämnar hemmet.
  • Kasta ljustakar och ljusslingor som har en skada på kabeln.
  • Släck ljusstakar med knappen, inte genom att vrida på ett ljus/lampa.
  • Låt inte tvätt eller diskmaskin vara igång när ingen är hemma.
  • Ladda inte mobilen när ni sover.
  • Dra ur laddsladden när du inte laddar mobilen.
  • Läs gärna bladet “Brandskyddet I din fastighet” nere i porten.

Låt oss alla hjälpas åt för att få ett tryggt boende.

Mys med ljus - men utan brand - Edethus

Hälsningar, Styrelsen

Akut vattenavstängning

Information från Haninge Kommun
2020-11-30 14:45

Vi har en pågående vattenläcka vilket innebär att fastigheter på Vallavägen och Sleipnervägen kan bli utan vatten.
Berörda fastigheter är Sleipnervägen 1-115 (udda nummer) och Vallavägen 1-229 (udda nummer).

Tappställe finns, upprättat söder om garagen vid Vallavägen 61. Medtag eget kärl.

Notera att vattnet efter påsläpp kan innehålla luft eller missfärgningar, spola då kallvatten en stund så försvinner det.

Haninge Kommuns hemsida, klicka här

Inbrottsförsök

Idag har det varit ett inbrottsförsök i föreningen, där tre unga killar med blå munskydd försökte ta sig in i en lägenhet vid gård 2 runt klockan 14.

Det är viktigt att ni inte släpper in någon obehörig i trapphusen. Släpp aldrig in någon ni inte känner igen!! Besökande ska endast släppas in av de individer de besöker. Meddela polisen om ni ser någonting misstänksamt. Om alla följer detta kommer vi alla vara mycket tryggare i våra bostäder.

Hälsningar Styrelsen

Matavfall

Matavfallssortering med start vecka 50.

Brf Soluret kommer att börja med matafallssortering. Det är ett miljövänligt alternativ och ger föreningen en besparing
på ca 54.000 kr per år.

Föreningen kommer att ha

  • 2 st sopskåp/gård som är till för just matavfall.
  • 6st sopskåp/gård för restavfall, dvs övriga hushållssopor.

Styrelsen kommer att dela ut ett kitt

Onsdag (9 Dec) och Torsdag (10 Dec) Vecka 50 mellan kl 18-20. Kommer styrelsen att dela ut ett kitt bestående av:

  • Informationsbroschyr om matafall.
  • Sopkorg för matavfall, ventilerande.
  • Soppåsar avsedda för matavfall.

Alla kommer prickas av, så vi vet att alla hushåll får sitt kitt. Se till att hålla avstånd till varandra, speciellt om det blir kö.

Information angående matafallssortering

  • Matavfall får endast kastas i avsedd papperspåse
  • Övriga sopor får inte blandas med matafallet
  • Det får absolut inte finnas någon plast i matavfallet!
  • Endast matrester, benrester, äggskal, frukt och grönsaker, kaffesump, kaffefilter, tepåsar, hushållspapper och servetter får kastas i matafallspåsen.
  • Detta får INTE kastas i påsen: Plast, jord, kattsand, växter, tobak och tuggummi.
  • Nya påsar kommer delas ut varje år. Påsar finns även att hämta på bla: Ica maxi, Coop forum, Willys och Lidl.
  • Låt matresterna få rinna av innan ni kastar det i påsen och blanda gärna med lite papper så håller sig påsen mer torr.
  • Matavfallet blir biogas och biogödsel som är miljövänligt.

Mer info finns i fliken ”Matsortering”

Medlemsinfo v 46

Avbrott för internet:

OwnIt kommer att genomföra ett planerat arbete i föreningen den 19 november mellan 00:00 och 05:00. Syftet med detta arbete är att uppgradera nätkapaciteten i området. Samtliga tjänster kommer att vara ur funktion under arbetsperioden.

Höjning av avgiften:

From januari 2021 kommer månadsavgiften höjas med 5%. För att täcka upp det kommande stambytet.

Höjning av hyror för bilplatser:

För 2021 kommer månadshyran av bilplatserna höjas till; Garage 600kr, Carport 420kr, Parkeringsplats 240kr.

Stambyte:

Styrelsen och HSB konsulter sammanställer nu offerterna från olika entreprenörer och tittar på vilket företag vi ska välja till stambytet.

Grovsoprummet:

Grovsoprummet är nu öppet varje onsdag mellan kl 18:00-20:00. Ställ inte sopor utanför dörren, ingen vill städa efter dig. En batteriholk är beställd till grovsoprummet, kommer v 50. Där kan ni lämna era gamla små batterier. Bilbatterier får inte lämnas i grovsoprummet! Se gärna skyltningen om vad som får och inte får lämnas i grovsoprummet. Tack på förhand!

Hushållssopor:

Ställ inte sopor utanför sopskåpen!!! Sophämtarna tar inte de sopor som är utanför sophusen, utan vi får beställa extra städning som kostar föreningen massor av pengar varje år! Styrelsen tittar just nu över möjligheten för matafallssortering för våra hushållssopor, med miljö och kostnadsbesparing.

Extrastämma:

Pga rådande pandemi kommer vi att skjuta på extrastämman angående vårt medlemskap i HSB till våren.

Hissarna:

9 st hissar behöver byta kedjor och dylikt. Berörda portar får mer information uppsatt i trapphusen. Hissarna beräknas stå still 1dag vid reparationen.

Frysar i förrådsutrymmen:

Det har framkommit att det står frysar i drift i vissa förrådsutrymmen. Vi behöver nu se över i vilka förråd det finns kylar/frysar, då elen är kopplad mot trapphusen och elkostnaden går på föreningens el, även hur brandsäkerheten ser ut.

Däckförråd:

Maila styrelsen i god tid och boka en tid när ni vill hämta och/eller lämna in era däck.

Barnvagnsutrymmen:

Se till att alla dörrar är ordentligt stängda då det har förekommit stöld av barnvagn i området. Ha gärna lås på vagnen.

Målning av bollplank:

Målning kommer att ske till våren då vädret ej tillåter detta just nu.

Med önskan om en trevlig höst
Styrelsen

Däckförråd

Det är av brandsäkerhetsskäl förbjudet att förvara bildäck i föreningens källarförråd och övriga förråd.

Föreningen erbjuder alla medlemmar gratis förvaring i ett förråd där bildäck är godkända för förvaring.

Ägaren till däcken måste själv ha en försäkring som täcker stöld och skada.

Kontakta styrelsen via mail (info@brfsoluret.se) om ni vill förvara era däck i däckförrådet.

För er som förvarar era däck där ber vi er ha överseende med att hämta och lämna era däck.
Styrelsen försöker läsa mailen en gång i veckan, så planera i god tid innan ni vill hämta däcken.
– Boka en dag och tid via mailen, för hämtning och boka en ny tid för lämning.
Vi i styrelsen är ganska flexibla med tider, men behöver ha lite framförhållning då vi gör detta på vår fritid.

Vill ni ha tillgång till era däck snabbare så finns det däckhotell på de flesta däckfirmor, där man kan förvara sina däck mot en kostnad.

Mvh Styrelsen

Medlemsinfo v44

  • Under måndagen hade vi tyvärr försök till inbrott på Vallavägen 63.
    Det var fyra mörkklädda män/ungdomar som bröt sig in i porten men blev sedan påkomna av en boende.
    Senare under dagen var det inbrott i en lägenhet på Sleipnervägen av (troligen) samma fyra personer.
    Vi ber er vara lite extra uppmärksamma på personer ni inte känner igen och släpp aldrig in någon i porten som inte har egen nyckel. Ring polisen vid misstanke om pågående brott.

  • Bommen på Gård 2 (vallavägen 87-105) ska alltid vara stängd!
    Se till att stänga bommen efter dig när du kör in eller ut bilen på gården, även om det bara är för en kort stund.

  • Gård 1 (Vallavägen 63-81) Har tydligen besök av bilar som kör in via gångvägarna och portalerna. Där kommer vi nu placera betongsuggor så detta inte fortsätter. Var extra uppmärksam på dessa om du kommer med cykel, så ni inte gör er illa!

  • Hushållssopor får endast kastas i sopskåpen som är avsedda för hushållssopor.
    Sopskåpen har runda luckor, och är placerade utanför gårdarna.
    Fråga gärna om ni inte vet vart de är.
    Papperskorgarna inne på gårdarna och grovsoporna är inte till för hushållssopor!
    Tyvärr verkar inte alla förstå detta så ser ni någon som kastar fel, upplys dem gärna då om detta!

  • Bildäck får inte förvaras i källarförråden eller andra förråd som ni hyr av föreningen.
    Detta är pga brandsäkerheten.
    Föreningen har ett däckförråd där ni får förvara era däck gratis.
    Hör av er till styrelsen om ni vill ställa in eller hämta ut era däck.
    (Under en brandgenomgång så hittades det bildäck i över 10 olika källarförråd).

Mvh Styrelsen

Medlemsinfo v43

  • Uppdatering om stambyte:
    Uppdatering kommer att ske kontinuerligt.
    Anbuden från olika entreprenörer är på väg in.
    Samtyckesblanketterna är utdelade och en påminnelse till de som ej skrivit på har skickats ut.
  • Styrelseledamot avgår:
    Jaime Gomez har av privata skäl valt att avgå från styrelsen. Vi tackar Jaime för sin tid i styrelsen.
  • Temperatur:
    Innertemperaturen och värmen i elementen regleras per automatik när utetemperaturen håller en stadig temp på under 10 grader.
    Nu under hösten så är utetemperaturen lite ojämn vilket gör att det tar lite tid innan vi får värme i våra element. Så vi får ha lite tålamod, precis som varje höst.
    När värmen gått på ordentligt så ska värmen i komfortzonen, dvs 1m över golvet ligga mellan 20-21 grader. Temperaturen mäts helst mitt i rummet, annars mot en innervägg, tex i hallen.
    Tänk på att inte ha möbler framför elementen, som då förhindrar värmen att sprida sig i rummet.
    Nattetid kan persienner eller gardiner med fördel vara fördragna för fönster för att hålla kylan ute.
  • Bollplank vid lekplats:
    Bollplanket som tidigare blåste sönder ska nu i dagarna äntligen komma på plats igen.
    Vi påminner om att bollspel är förbjudet efter kl 21 för att inte störa de boende.
  • Inbrott i garagen vid gård 1:
    Flera garage vid gård 1 har tyvärr drabbats av inbrott den senaste tiden. Föreningen tittar nu på lösningar som kan säkra garageportarna lite.
    Vi vill påminna om att alltid känna på handtaget så det är låst när ni lämnar garagen.
    Lämna inget av värde i garagen som är lätt att stjäla.
    Däckförråd finns i föreningen om ni inte vill förvara däcken i garaget.
  • Kontakt:
    Behöver ni som medlem/boende kontakta föreningen så kan ni vända er till:
    – Hsb förvaltning vid boendefrågor.
    – Pg Hiss och fastighet vid felanmälan.
    Telefonnummer och mailadresser finns på föreningens hemsida och i alla portar.

    Styrelsen kan ni kontakta om ni behöver få svar som inte förvaltaren eller felanmälan kan svara på.
    Styrelsen har som policy att endast svara via mail, då vi i styrelsen även är boende i föreningen, och grannar med flertalet av er, så vill vi vara just det när vi möts ute på gården.

          

                      Önskar er en fortsatt trevlig höst / Styrelsen                                 

Medlemsinformation v39

  • Medlemsinformation:
    Medlemsbladen försvinner från och med nu från trapphusen. Informationen till medlemmarna kommer i fortsättningen att digitaliseras och finnas tillgänglig på föreningens hemsida och via mailutskick.
    Anmäl er mail på föreningens hemsida så får ni all viktig information direkt till er mail.
    Det senaste medlemsbladet kommer även att finnas uppsatt vid entrén till föreningslokalen.
  • Uppdatering om stambyte:
    Uppdatering kommer att ske kontinuerligt.
    Vi tittar just nu på olika entreprenörer för själva stambytet. Samtyckesblanketter är utskickade till alla medlemmar som inte har lagt sin röst på stämman, 45st, vi väntar nu in de svaren.

    På stämman fick vi en fråga ang Tillval och Frånval.
    Styrelsen har nu beslutat att alla frånval en boende gör får de ha tillgodo i form av tillval. Görs inga tillval så tillfaller det föreningen, inga pengar betalas ut till den boende, då detta kostar föreningen i administrativa tjänster.
    Har boenden fina möbler de inte vill använda men inte vill kasta så finns alltid alternativet att själv sälja det begagnat.
  • Försäljning:
    En lägenhet som tidigare varit en hyreslägenhet har sålts av föreningen och ombildats till en bostadsrätt.
    Förtjänsten av försäljningen tillfaller föreningen.
  • Trädfällning:
    Några träd som står mot bilvägen kommer att tas ner, och några kommer att beskäras så de inte stör belysningen mot gång och bilväg, ett krav från kommunen.
    Gästparkeringen vid gård 2 kommer att stängas av från måndag eftermiddag 28/9 till tisdagen den 29/9, då ett träd ska fällas just vid den parkeringen. I övrigt ska inte andra parkeringar beröras.
  • Hemtjänst/sjukvård:
    Vi har blivit informerade att vissa hemtjänst/sjukvårdsbolag kastar sin skyddsutrustning i papperskorgarna inne på gårdarna.
    Detta är inte tillåtet utan de måste ta hand om sin skyddsutrustning själva för att minska smittspridning.
    Kontakta gärna styrelsen om ni ser något vårdbolag kasta sitt skräp i våra papperskorgar så får vi ta kontakt med dem.
  • Kompost:
    Det är inte tillåtet att kasta kompost, gamla blommor mm bland våra buskar ute på gårdarna!
    Vi ska ordna en kompost vid odlingslotterna där alla boende kan kasta sina nedklippta buskar, gamla blommor och jord. Fram till dess så får ni ta hand om er kompost själva.
  • Grovsopor:
    Hantering av grovsopor är en tjänst som föreningen tillhandahåller för sina boende. Detta är inget som föreningen måste hantera utan en tjänst som ska underlätta för alla som bor här.
    Det finns dock vissa saker som inte får ställas i grovsoporna, bla skrymmande stora möbler, målarfärg och vitvaror.
    På senare tid har detta tyvärr blivit allt mer vanligt i våra grovsopor. Detta kostar föreningen och er boende extra, ni får betala för era grannars dåliga omdöme helt enkelt.
    Läs gärna vad ni får kasta i grovsoporna.Ser ni någon som kastar saker som inte får lämnas där så upplys dem gärna om detta, eller kontakta styrelsen så får vi kontakta den boende som då får stå för kostnaden av bortforslingen.
    Alternativet är att vi stänger grovsoporna helt och inte tillhandahåller den tjänsten mer.

    Som förening så måste vi alla hjälpas åt för allas trevnad!           


    Vi önskar alla i Brf Soluret en fortsatt trevlig höst/ Styrelsen                                 

Medlemsinformation v37

  • Medlemsinformation:
    Medlemsbladen försvinner från och med nu från trapphusen. Informationen till medlemmarna kommer i fortsättningen att digitaliseras och finnas tillgänglig på föreningens hemsida och via mailutskick.
    Anmäl er mail på föreningens hemsida så får ni all viktig information direkt till er mail.
    Det senaste medlemsbladet kommer även att finnas uppsatt vid entrén till föreningslokalen.
  • Föreningens hemsida:
    Inom kort så kommer föreningens hemsida att uppdateras med nytt utseende.
    På föreningens hemsida hittar ni all information om regler, stadgar, telefonnr mm. Gå gärna in och kika där!
    www.brfsoluret.se
  • Extrastämma ang stambyte:
    Vi hade en stor uppslutning vid extrastämman den 8/9.
    – 61st poströster hade kommit in.
    – 40st närvarade på själva stämman.
    Förslaget att vi ska göra ett stambyte röstades igenom med 100 ja röster mot 1 nej röst.
    Vilket betyder att stambytet kommer att påbörjas i början av nästa år.
    De övriga 45 medlemmarna som inte har svarat kommer att bli kontaktade för ett samtycke.
  • Problematik med drogförsäljning:
    Vi har ett samarbete med polisen och socialen då det tyvärr förekommer drogförsäljning på föreningens mark.
    Polisen rör sig dagligen i vårat område. Ser ni något misstänkt så vill Polisen att ni ringer in och anmäler detta på 112 (pågående brott). Anmälan kan även göras på polisens hemsida, anonymt, vilket gör att de ser vilket område de behöver fokusera på vecka för vecka.
    Tveka inte att anmäla det ni ser.
    www.polisen.se
  • Garage och carportar:
    Snart är renoveringen klar av våra garage och carportar.
    Det som återstår är byte av häng- och stuprännor.
    -Taken har blivit avspolade för längre livslängd.
    -Fasaderna har blivit ommålade för längre livslängd.
    -Fönstren på garagen har satts igen.
    -Stolpar och betongskor har bytts ut då de gamla var i så dåligt skick att det riskerade person och egendomsskada.
    -Garageportarna har bytts ut då de gamla hade kedjor som inte var säkra, utan riskerade person och egendomsskada.
    -Garageportarna breddas i samband med de ändå skulle bytas ut och nya stolpar skulle upp. Detta medför att det blir lite enklare att parkera i garagen.
    -Belysningen i garagen har bytts ut till rörelsestyrd belysning.
    -Parkeringsplatserna fick nymålade linjer.

    Tack för ert tålamod och samarbete under renoveringen!

    Vi önskar alla i Brf Soluret en riktigt trevlig höst/ Styrelsen