Senaste Nytt

Här kan du se vad som händer i föreningen just nu.

Parkeringsplatser och förråd

HSB har lanserat en ny digital tjänst som hanterar bostadsrättsföreningars parkeringsplatser och förråd.

Syftet med tjänsten är att skapa en effektivare hantering vid fördelning av lediga p-platser, garage och förråd, förbättra tillgängligheten och ge dig en tydligare överblick över din aktuella kösituation. Du kommer enkelt kunna ställa dig i de köer du är behörig att söka i, följa din aktuella kötid, bevaka när intressanta platser blir lediga och anmäla intresse till lediga platser via Mitt HSB.

Fr.o.m den 2020-10-01 flyttas din bostadsrättsförening Soluret över till den digitala tjänsten och du som boende kan ställa dig i kö och göra intresseanmälningar via Mitt HSB.

VAD INNEBÄR DET HÄR FÖR MIG SOM BOENDE?

Står du i kö sedan tidigare i någon av föreningens köer?
Då har ditt ködatum följt med och du kan se det under aktuell kö, det enda du behöver göra är registrera en intresseanmälan till de platser som du är intresserad av att hyra via Mitt HSB. Om platsen/platserna du är intresserad av inte finns lediga just nu kan du prenumerera på platsen för att få en notis om när den blir ledig.

Står du inte i kö sedan tidigare?
Då behöver du själv gå in och anmäla dig till kön via Mitt HSB. Du kan anmäla dig till kön även om du inte är intresserad av en plats i dagsläget för att samla ködagar. För att få en plats gör du en intresseanmälan till de platser som du är intresserad av att hyra via Mitt HSB. Om platsen/platserna du är intresserad av inte finns lediga just nu kan du prenumerera på platsen för att få en notis om när den blir ledig.

HUR FUNGERAR FÖRDELNINGEN AV PLATSER?

Ett ledigt objekt ligger synligt i Mitt HSB under ”mina sidor – min bostad – mina köer” och du kan göra en intresseanmälan för platsen t.om sista ansökningsdatumet har passerat. Platsen tilldelas då den sökande med längst kötid. Avtal upprättas och arkiveras online i Mitt HSB under ”Bostadsavtal”, där du kan se alla dina aktuella hyresavtal.

Har du tilldelats platsen blir du aviserad via registrerad mejladress och Mitt HSB och hyresavierna samaviseras med bostadslägenhetens avgift. Avierna skickas som vanligt till dig via post, autogiro, e-faktura eller Kivra.

Om du har valt att få e-postnotifiering skickas ett mejl till dig när objektet du prenumererar på blir ledigt. Du kan välja om du vill prenumerera på alla objekt eller endast några enstaka. Om du inte väljer att få e-postnotifiering så kan du alltid följa notiserna under senaste händelser. Vid skapandet av ett nytt avtal eller uppsägning av avtalet skickas alltid ett e-postmeddelande till registrerad e-postadress.

Om du vill säga upp ditt hyresavtal för din parkeringsplats eller förråd gör du det enkelt under ”mina sidor – min bostad – bostadsavtal” i Mitt HSB. Är ditt avtal äldre och inte finns upplagt behöver du kontakta Kund-och Medlemsservice för hjälp med uppsägningen.
Beror uppsägningen på en flytt från bostadsrättsföreningen hanterar HSB uppsägningen åt dig i samband med flytten. Avtalet upphör då att gälla sista dagen i avflyttningsmånaden.


Har du några frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Kund-och Medlemsservice.
Telefon: 010-442 11 00 alternativt via kontaktformuläret på vår hemsida. www.hsb.se/stockholm/kontakt

Tryckfelsnisse

Igår var tryckfelsnisse framme och missade sista sidan på Extrastämmans poströstning. Den ligger nu korrekt uppe och går att ladda ner.

Det kommer även delas ut nya i alla brevlådor under dagen 26/8.

Vi ber om ursäkt för det inträffade.

Information ang stambyte

Informationsmöten, HSB Konsult presenterar och informerar:

  • Tisdag den 25 augusti, boende på Vallavägen 63-85 .
  • Onsdag 26 augusti, boende på Vallavägen 87-109.

    Plats: Föreningslokalen Vallavägen 87A , kl 19:00
    (Det kommer finnas plats och högtalare till de som vill stå utomhus)

Öppethus, varje medlem får chansen att prata enskilt med HSB Konsulter:

  • Tisdag den 1 september, boende på Vallavägen 63-85.
  • Onsdag 2 september, boende på Vallavägen 87-109.

    Plats: Föreningslokalen Vallavägen 87A mellan kl 15:00-20:00
    (Vid önskemål så kan samtalet tas utomhus)

OBS! Extra föreningsstämma (för medlemmar):

  • Tisdag 8 september, kl 1900

    Plats: Utanför Föreningslokalen Vallavägen 87A , kl 19:00
    Det kommer även gå att förtidspoströsta.

    (Stämman hålls utomhus på ”torget” utanför föreningslokalen)

Hyresgästinformation (om beslut tagna på föreningsstämman)

  • Onsdag 9 september, kl 1900

    Plats: Föreningslokalen Vallavägen 87A

Klicka på länken för att komma till hela Infobladet ang stambyte

Vid frågor kontaktar ni HSB Konsult:

  • Frågor om stöd inför och under ombyggnadstiden besvaras av:
    Pia Bruns, 010-442 14 42, medlemskonsulent.
  • Vid tekniska frågor kontaktar ni:
    Rickard Hansson, 010-442 15 38 eller
    Henrik Tottras, 076-871 90 59

Medlemsinfo v26

  • Nu har vi en ny styrelsesammansättning i föreningen och vi är glada att vi nu är en fulltalig styrelse. Våra styrelsemedlemmar är nu:

Alexandra Bergström, Ordförande
Patrik Blom, Vice ordförande
Ulrika Olsson, Sekreterare
Mariola Lupicki, Ledamot
Andree Hultgren, Ledamot
Monica Falk, Ledamot
Jaime Gomez Fiumei, Ledamot

Camilla Wendel, Suppleant
Nora Klaman, Suppleant

Vi tackar för förtroendet ni givit oss.

  • Blomlådor på balkongerna- För att undvika olyckor så får man ej ha balkonglådor hängandes utanför sin balkong.
  • Bollplanket- Vi tittar på offerter för att ersätta det trasiga bollplanket, men det dröjer tyvärr.
    Tänk på att det endast får spelas fram till kl. 21.00 på kvällen!

  • Lokalen- Denna hyrs ej ut tillsvidare, p.g.a. den rådande pandemin.
  • Renovering av garagen på gård 2 och samtliga carports-
    Påbörjas i början v.26.  Det är inte tillåtet att stå i varken carports eller garage under tiden renoveringen pågår, ni får information per post vilken period som gäller just din plats.
    Under tiden renoveringen av din plats pågår så får parkering ske på någon av våra gästplatser, eller längst med föreningshuset, på gatan, se skyltning.
    Parkeringstillstånd skickas ut per post och ska ligga synligt i framrutan. Ni kan bortse numreringen på tillståndet.
  • Felanmälan/Serviceanmälan- Hör gärna av dig till felanmälan om du har frågor eller något har hänt, det blir kortare handläggningstider i alla ärenden då.

  • Boendefrågor, frågor om köp och sälj, parkeringsfrågor eller förrådsfrågor – Kontakta HSB: Tel 010-442 11 00.

Styrelsen kommer att ha lite semester under Juli månad, men självklart kommer vi att finnas vid eventuella frågor o.s.v. men handläggningstiderna kan variera.

Med en önskan om en riktigt trevlig sommar till alla i Brf Soluret.

Styrelsen

Gästparkering & renovering

Under veckorna 24-35 kommer gästparkeringen vara stängd för besökande.

Endast fordon med tillstånd får under dessa veckor stå på:

  • Gästparkeringen vid gård 1, där finns det 7 platser.
  • Gästparkeringen vid gård 2, där finns det 9 platser.
  • Parkeringsplatsen vid Valla Livs, 1 plats.
  • Tillfälliga parkeringsplatser längst med föreningshuset, på gatan.
    Se skyltning! (Stå så nära kanten som det går för att ej stå i vägen.)

Under veckorna 24-35 kommer carports och garage renoveras vardagar mellan kl 07-18. Det är dock förbjudet att parkera på platsen även nattetid. Ca 20 platser blir berörda samtidigt. Alla berörda har fått eller kommer få information hemskickat i ett brev med ett tillfälligt parkeringstillstånd.

Parkeringstillstånden är numrerade för att veta vem som fått vilket parkeringstillstånd.
Parkering får under reparationstiden ske på alla ovannämnda platser, där det är ledigt. Detta gäller även nattetid.

Glad Midsommar

Styrelsen önskar alla en glad midsommar!

Månadsblad

  • Parkeringsplatserna- alla platserna målades den 26/5, tyvärr stod många bilar kvar på parkeringen och förhindrade arbetet, så arbetet får slutföras en annan dag. Majoriteten av parkeringsrutorna blev ändå målade och lyser idag upp området med sina nya vita linjer.

  • Renovering av garagen gård 2 och samtliga carports-
    Kommer ske med början v.24-31. Vi kommer med löpande information om var de börjar och när man ej får använda sin plats. Tillfälliga parkeringstillstånd kommer att delas ut i samband med informationen går ut till de berörda.
  • Blomlådor på balkongerna- tänk på att inget får hänga på utsidan av balkongerna då det finns risk att det faller ner.

  • Odlingslotter uthyres- det går att hyra odlingslotter om det finns någon som vill prova på sina gröna fingrar. Hör av dig till föreningen så ordnar vi med det.

  • Cykelrumsstädningen- Vi vill tacka alla medlemmar för att det gick smidigt med tömningen av cykelrummen! Stort tack till er alla!
  • Glöm ej att det är föreningsstämma den 28/5 kl.19.00, utanför lokalen. Kan du ej vara med så går det bra att poströsta eller använda dig av en granne som med din fullmakt kan rösta åt dig.

Tack för det gångna året, vi passar på att tacka alla medlemmar för stödet och peppandet vi har fått så många gånger.

Vänligen Styrelsen

Avstängning av gästparkeringar v24-31

Vecka 24-31 kommer tyvärr alla gästparkeringar i föreningen vara avstängda för besökande. Även 1h-parkeringen vid Valla Livs.

Reparations och underhållsarbeten kommer att utföras på garage och carport under dessa veckor.
Under vissa dagar kommer det inte gå att nyttja sin förhyrda plats. Gästparkeringen står då till förfogande under den tiden, parkeringstillstånd krävs.

Alla berörda kommer få ett brev i brevlådan med mer information om vad som kommer hända och hur ni ska gå tillväga.
Ni får även kvittera ut ett tillfälligt parkeringstillstånd för tiden.

Målning av parkeringsrutor

Tisdagen den 26/5 mellan kl 08:00-17:00 målas alla parkeringsrutor i föreningen av P- Service.

Detta gäller alla förhyrda parkeringsrutor, gästparkeringarna och 1h-parkeringen vid Valla Livs.
(Garageplatser och carportplatser berörs inte.)

Inga bilar får stå parkerade på de berörda platserna under den tiden.
Det är under (endast) den tiden tillåtet att stå parkerad på föreningens asfalterade ytor, så länge bilen inte står i vägen för gående, servicebilar och räddningstjänst.

Vid regn kommer målningen att ombokas till en annan dag.

Mvh Styrelsen