Senaste Nytt

Här kan du se vad som händer i föreningen just nu.

Medlemsinfo v43

  • Uppdatering om stambyte:
    Uppdatering kommer att ske kontinuerligt.
    Anbuden från olika entreprenörer är på väg in.
    Samtyckesblanketterna är utdelade och en påminnelse till de som ej skrivit på har skickats ut.
  • Styrelseledamot avgår:
    Jaime Gomez har av privata skäl valt att avgå från styrelsen. Vi tackar Jaime för sin tid i styrelsen.
  • Temperatur:
    Innertemperaturen och värmen i elementen regleras per automatik när utetemperaturen håller en stadig temp på under 10 grader.
    Nu under hösten så är utetemperaturen lite ojämn vilket gör att det tar lite tid innan vi får värme i våra element. Så vi får ha lite tålamod, precis som varje höst.
    När värmen gått på ordentligt så ska värmen i komfortzonen, dvs 1m över golvet ligga mellan 20-21 grader. Temperaturen mäts helst mitt i rummet, annars mot en innervägg, tex i hallen.
    Tänk på att inte ha möbler framför elementen, som då förhindrar värmen att sprida sig i rummet.
    Nattetid kan persienner eller gardiner med fördel vara fördragna för fönster för att hålla kylan ute.
  • Bollplank vid lekplats:
    Bollplanket som tidigare blåste sönder ska nu i dagarna äntligen komma på plats igen.
    Vi påminner om att bollspel är förbjudet efter kl 21 för att inte störa de boende.
  • Inbrott i garagen vid gård 1:
    Flera garage vid gård 1 har tyvärr drabbats av inbrott den senaste tiden. Föreningen tittar nu på lösningar som kan säkra garageportarna lite.
    Vi vill påminna om att alltid känna på handtaget så det är låst när ni lämnar garagen.
    Lämna inget av värde i garagen som är lätt att stjäla.
    Däckförråd finns i föreningen om ni inte vill förvara däcken i garaget.
  • Kontakt:
    Behöver ni som medlem/boende kontakta föreningen så kan ni vända er till:
    – Hsb förvaltning vid boendefrågor.
    – Pg Hiss och fastighet vid felanmälan.
    Telefonnummer och mailadresser finns på föreningens hemsida och i alla portar.

    Styrelsen kan ni kontakta om ni behöver få svar som inte förvaltaren eller felanmälan kan svara på.
    Styrelsen har som policy att endast svara via mail, då vi i styrelsen även är boende i föreningen, och grannar med flertalet av er, så vill vi vara just det när vi möts ute på gården.

          

                      Önskar er en fortsatt trevlig höst / Styrelsen                                 

Medlemsinformation v39

  • Medlemsinformation:
    Medlemsbladen försvinner från och med nu från trapphusen. Informationen till medlemmarna kommer i fortsättningen att digitaliseras och finnas tillgänglig på föreningens hemsida och via mailutskick.
    Anmäl er mail på föreningens hemsida så får ni all viktig information direkt till er mail.
    Det senaste medlemsbladet kommer även att finnas uppsatt vid entrén till föreningslokalen.
  • Uppdatering om stambyte:
    Uppdatering kommer att ske kontinuerligt.
    Vi tittar just nu på olika entreprenörer för själva stambytet. Samtyckesblanketter är utskickade till alla medlemmar som inte har lagt sin röst på stämman, 45st, vi väntar nu in de svaren.

    På stämman fick vi en fråga ang Tillval och Frånval.
    Styrelsen har nu beslutat att alla frånval en boende gör får de ha tillgodo i form av tillval. Görs inga tillval så tillfaller det föreningen, inga pengar betalas ut till den boende, då detta kostar föreningen i administrativa tjänster.
    Har boenden fina möbler de inte vill använda men inte vill kasta så finns alltid alternativet att själv sälja det begagnat.
  • Försäljning:
    En lägenhet som tidigare varit en hyreslägenhet har sålts av föreningen och ombildats till en bostadsrätt.
    Förtjänsten av försäljningen tillfaller föreningen.
  • Trädfällning:
    Några träd som står mot bilvägen kommer att tas ner, och några kommer att beskäras så de inte stör belysningen mot gång och bilväg, ett krav från kommunen.
    Gästparkeringen vid gård 2 kommer att stängas av från måndag eftermiddag 28/9 till tisdagen den 29/9, då ett träd ska fällas just vid den parkeringen. I övrigt ska inte andra parkeringar beröras.
  • Hemtjänst/sjukvård:
    Vi har blivit informerade att vissa hemtjänst/sjukvårdsbolag kastar sin skyddsutrustning i papperskorgarna inne på gårdarna.
    Detta är inte tillåtet utan de måste ta hand om sin skyddsutrustning själva för att minska smittspridning.
    Kontakta gärna styrelsen om ni ser något vårdbolag kasta sitt skräp i våra papperskorgar så får vi ta kontakt med dem.
  • Kompost:
    Det är inte tillåtet att kasta kompost, gamla blommor mm bland våra buskar ute på gårdarna!
    Vi ska ordna en kompost vid odlingslotterna där alla boende kan kasta sina nedklippta buskar, gamla blommor och jord. Fram till dess så får ni ta hand om er kompost själva.
  • Grovsopor:
    Hantering av grovsopor är en tjänst som föreningen tillhandahåller för sina boende. Detta är inget som föreningen måste hantera utan en tjänst som ska underlätta för alla som bor här.
    Det finns dock vissa saker som inte får ställas i grovsoporna, bla skrymmande stora möbler, målarfärg och vitvaror.
    På senare tid har detta tyvärr blivit allt mer vanligt i våra grovsopor. Detta kostar föreningen och er boende extra, ni får betala för era grannars dåliga omdöme helt enkelt.
    Läs gärna vad ni får kasta i grovsoporna.Ser ni någon som kastar saker som inte får lämnas där så upplys dem gärna om detta, eller kontakta styrelsen så får vi kontakta den boende som då får stå för kostnaden av bortforslingen.
    Alternativet är att vi stänger grovsoporna helt och inte tillhandahåller den tjänsten mer.

    Som förening så måste vi alla hjälpas åt för allas trevnad!           


    Vi önskar alla i Brf Soluret en fortsatt trevlig höst/ Styrelsen                                 

Medlemsinformation v37

  • Medlemsinformation:
    Medlemsbladen försvinner från och med nu från trapphusen. Informationen till medlemmarna kommer i fortsättningen att digitaliseras och finnas tillgänglig på föreningens hemsida och via mailutskick.
    Anmäl er mail på föreningens hemsida så får ni all viktig information direkt till er mail.
    Det senaste medlemsbladet kommer även att finnas uppsatt vid entrén till föreningslokalen.
  • Föreningens hemsida:
    Inom kort så kommer föreningens hemsida att uppdateras med nytt utseende.
    På föreningens hemsida hittar ni all information om regler, stadgar, telefonnr mm. Gå gärna in och kika där!
    www.brfsoluret.se
  • Extrastämma ang stambyte:
    Vi hade en stor uppslutning vid extrastämman den 8/9.
    – 61st poströster hade kommit in.
    – 40st närvarade på själva stämman.
    Förslaget att vi ska göra ett stambyte röstades igenom med 100 ja röster mot 1 nej röst.
    Vilket betyder att stambytet kommer att påbörjas i början av nästa år.
    De övriga 45 medlemmarna som inte har svarat kommer att bli kontaktade för ett samtycke.
  • Problematik med drogförsäljning:
    Vi har ett samarbete med polisen och socialen då det tyvärr förekommer drogförsäljning på föreningens mark.
    Polisen rör sig dagligen i vårat område. Ser ni något misstänkt så vill Polisen att ni ringer in och anmäler detta på 112 (pågående brott). Anmälan kan även göras på polisens hemsida, anonymt, vilket gör att de ser vilket område de behöver fokusera på vecka för vecka.
    Tveka inte att anmäla det ni ser.
    www.polisen.se
  • Garage och carportar:
    Snart är renoveringen klar av våra garage och carportar.
    Det som återstår är byte av häng- och stuprännor.
    -Taken har blivit avspolade för längre livslängd.
    -Fasaderna har blivit ommålade för längre livslängd.
    -Fönstren på garagen har satts igen.
    -Stolpar och betongskor har bytts ut då de gamla var i så dåligt skick att det riskerade person och egendomsskada.
    -Garageportarna har bytts ut då de gamla hade kedjor som inte var säkra, utan riskerade person och egendomsskada.
    -Garageportarna breddas i samband med de ändå skulle bytas ut och nya stolpar skulle upp. Detta medför att det blir lite enklare att parkera i garagen.
    -Belysningen i garagen har bytts ut till rörelsestyrd belysning.
    -Parkeringsplatserna fick nymålade linjer.

    Tack för ert tålamod och samarbete under renoveringen!

    Vi önskar alla i Brf Soluret en riktigt trevlig höst/ Styrelsen

Parkeringsplatser och förråd

HSB har lanserat en ny digital tjänst som hanterar bostadsrättsföreningars parkeringsplatser och förråd.

Syftet med tjänsten är att skapa en effektivare hantering vid fördelning av lediga p-platser, garage och förråd, förbättra tillgängligheten och ge dig en tydligare överblick över din aktuella kösituation. Du kommer enkelt kunna ställa dig i de köer du är behörig att söka i, följa din aktuella kötid, bevaka när intressanta platser blir lediga och anmäla intresse till lediga platser via Mitt HSB.

Fr.o.m den 2020-10-01 flyttas din bostadsrättsförening Soluret över till den digitala tjänsten och du som boende kan ställa dig i kö och göra intresseanmälningar via Mitt HSB.

VAD INNEBÄR DET HÄR FÖR MIG SOM BOENDE?

Står du i kö sedan tidigare i någon av föreningens köer?
Då har ditt ködatum följt med och du kan se det under aktuell kö, det enda du behöver göra är registrera en intresseanmälan till de platser som du är intresserad av att hyra via Mitt HSB. Om platsen/platserna du är intresserad av inte finns lediga just nu kan du prenumerera på platsen för att få en notis om när den blir ledig.

Står du inte i kö sedan tidigare?
Då behöver du själv gå in och anmäla dig till kön via Mitt HSB. Du kan anmäla dig till kön även om du inte är intresserad av en plats i dagsläget för att samla ködagar. För att få en plats gör du en intresseanmälan till de platser som du är intresserad av att hyra via Mitt HSB. Om platsen/platserna du är intresserad av inte finns lediga just nu kan du prenumerera på platsen för att få en notis om när den blir ledig.

HUR FUNGERAR FÖRDELNINGEN AV PLATSER?

Ett ledigt objekt ligger synligt i Mitt HSB under ”mina sidor – min bostad – mina köer” och du kan göra en intresseanmälan för platsen t.om sista ansökningsdatumet har passerat. Platsen tilldelas då den sökande med längst kötid. Avtal upprättas och arkiveras online i Mitt HSB under ”Bostadsavtal”, där du kan se alla dina aktuella hyresavtal.

Har du tilldelats platsen blir du aviserad via registrerad mejladress och Mitt HSB och hyresavierna samaviseras med bostadslägenhetens avgift. Avierna skickas som vanligt till dig via post, autogiro, e-faktura eller Kivra.

Om du har valt att få e-postnotifiering skickas ett mejl till dig när objektet du prenumererar på blir ledigt. Du kan välja om du vill prenumerera på alla objekt eller endast några enstaka. Om du inte väljer att få e-postnotifiering så kan du alltid följa notiserna under senaste händelser. Vid skapandet av ett nytt avtal eller uppsägning av avtalet skickas alltid ett e-postmeddelande till registrerad e-postadress.

Om du vill säga upp ditt hyresavtal för din parkeringsplats eller förråd gör du det enkelt under ”mina sidor – min bostad – bostadsavtal” i Mitt HSB. Är ditt avtal äldre och inte finns upplagt behöver du kontakta Kund-och Medlemsservice för hjälp med uppsägningen.
Beror uppsägningen på en flytt från bostadsrättsföreningen hanterar HSB uppsägningen åt dig i samband med flytten. Avtalet upphör då att gälla sista dagen i avflyttningsmånaden.


Har du några frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Kund-och Medlemsservice.
Telefon: 010-442 11 00 alternativt via kontaktformuläret på vår hemsida. www.hsb.se/stockholm/kontakt

Tryckfelsnisse

Igår var tryckfelsnisse framme och missade sista sidan på Extrastämmans poströstning. Den ligger nu korrekt uppe och går att ladda ner.

Det kommer även delas ut nya i alla brevlådor under dagen 26/8.

Vi ber om ursäkt för det inträffade.

Information ang stambyte

Informationsmöten, HSB Konsult presenterar och informerar:

  • Tisdag den 25 augusti, boende på Vallavägen 63-85 .
  • Onsdag 26 augusti, boende på Vallavägen 87-109.

    Plats: Föreningslokalen Vallavägen 87A , kl 19:00
    (Det kommer finnas plats och högtalare till de som vill stå utomhus)

Öppethus, varje medlem får chansen att prata enskilt med HSB Konsulter:

  • Tisdag den 1 september, boende på Vallavägen 63-85.
  • Onsdag 2 september, boende på Vallavägen 87-109.

    Plats: Föreningslokalen Vallavägen 87A mellan kl 15:00-20:00
    (Vid önskemål så kan samtalet tas utomhus)

OBS! Extra föreningsstämma (för medlemmar):

  • Tisdag 8 september, kl 1900

    Plats: Utanför Föreningslokalen Vallavägen 87A , kl 19:00
    Det kommer även gå att förtidspoströsta.

    (Stämman hålls utomhus på ”torget” utanför föreningslokalen)

Hyresgästinformation (om beslut tagna på föreningsstämman)

  • Onsdag 9 september, kl 1900

    Plats: Föreningslokalen Vallavägen 87A

Klicka på länken för att komma till hela Infobladet ang stambyte

Vid frågor kontaktar ni HSB Konsult:

  • Frågor om stöd inför och under ombyggnadstiden besvaras av:
    Pia Bruns, 010-442 14 42, medlemskonsulent.
  • Vid tekniska frågor kontaktar ni:
    Rickard Hansson, 010-442 15 38 eller
    Henrik Tottras, 076-871 90 59

Medlemsinfo v26

  • Nu har vi en ny styrelsesammansättning i föreningen och vi är glada att vi nu är en fulltalig styrelse. Våra styrelsemedlemmar är nu:

Alexandra Bergström, Ordförande
Patrik Blom, Vice ordförande
Ulrika Olsson, Sekreterare
Mariola Lupicki, Ledamot
Andree Hultgren, Ledamot
Monica Falk, Ledamot
Jaime Gomez Fiumei, Ledamot

Camilla Wendel, Suppleant
Nora Klaman, Suppleant

Vi tackar för förtroendet ni givit oss.

  • Blomlådor på balkongerna- För att undvika olyckor så får man ej ha balkonglådor hängandes utanför sin balkong.
  • Bollplanket- Vi tittar på offerter för att ersätta det trasiga bollplanket, men det dröjer tyvärr.
    Tänk på att det endast får spelas fram till kl. 21.00 på kvällen!

  • Lokalen- Denna hyrs ej ut tillsvidare, p.g.a. den rådande pandemin.
  • Renovering av garagen på gård 2 och samtliga carports-
    Påbörjas i början v.26.  Det är inte tillåtet att stå i varken carports eller garage under tiden renoveringen pågår, ni får information per post vilken period som gäller just din plats.
    Under tiden renoveringen av din plats pågår så får parkering ske på någon av våra gästplatser, eller längst med föreningshuset, på gatan, se skyltning.
    Parkeringstillstånd skickas ut per post och ska ligga synligt i framrutan. Ni kan bortse numreringen på tillståndet.
  • Felanmälan/Serviceanmälan- Hör gärna av dig till felanmälan om du har frågor eller något har hänt, det blir kortare handläggningstider i alla ärenden då.

  • Boendefrågor, frågor om köp och sälj, parkeringsfrågor eller förrådsfrågor – Kontakta HSB: Tel 010-442 11 00.

Styrelsen kommer att ha lite semester under Juli månad, men självklart kommer vi att finnas vid eventuella frågor o.s.v. men handläggningstiderna kan variera.

Med en önskan om en riktigt trevlig sommar till alla i Brf Soluret.

Styrelsen

Gästparkering & renovering

Under veckorna 24-35 kommer gästparkeringen vara stängd för besökande.

Endast fordon med tillstånd får under dessa veckor stå på:

  • Gästparkeringen vid gård 1, där finns det 7 platser.
  • Gästparkeringen vid gård 2, där finns det 9 platser.
  • Parkeringsplatsen vid Valla Livs, 1 plats.
  • Tillfälliga parkeringsplatser längst med föreningshuset, på gatan.
    Se skyltning! (Stå så nära kanten som det går för att ej stå i vägen.)

Under veckorna 24-35 kommer carports och garage renoveras vardagar mellan kl 07-18. Det är dock förbjudet att parkera på platsen även nattetid. Ca 20 platser blir berörda samtidigt. Alla berörda har fått eller kommer få information hemskickat i ett brev med ett tillfälligt parkeringstillstånd.

Parkeringstillstånden är numrerade för att veta vem som fått vilket parkeringstillstånd.
Parkering får under reparationstiden ske på alla ovannämnda platser, där det är ledigt. Detta gäller även nattetid.

Glad Midsommar

Styrelsen önskar alla en glad midsommar!